As a painter and pianist, I am interested in the interplay between music and painting. The concern of my work is to make music visible with a pictorial language. The starting point for finding my own visual language was the collaboration with the German composer Gerhard Stäbler.
The color lines and grid patterns that spontaneously emerged to his music in the painting process served as the later inspiration for the developing characteristic design features of the works: Recurring rows of strokes, horizontal, vertical and diagonal superimpositions that give rise to diverse structures and patterns.
These give the paintings an inner order in which melodies, rhythms, measures, pauses, syncopations and polyphony resonate. In the black-and-white-grey works, the preference for rhythmic events on the picture ground is particularly evident. The works with colored ruler layers, on the other hand, emphasize gesture, sound, and emotionality.
The paintings resonate not only with familiar compositions, but also with their own sounds and melodies. In this respect, the works are to be seen as an interplay of musical and painterly inspiration.
Nikola Dimitrov | |
lives and works near Saarbrücken and in Köln | |
born 1961 in Mettlach/Saar | |
1979 study at Musikhochschule des Saarlandes | |
1984 Exam as musical teacher | |
1988 Concert maturity as a pianist | |
Artistic development in the field of tension between music and painting | |
Since 2000 free artistic activity as a painter | |
Scholarship of the Foundation of Cultural Heritage Sankt Wendel | |
2012/13 Artist in Residence, Basel, CH | |
Member of the German Artists' Association | |
solo exhibitions (selection) *(K) Cataloge | |
2018 | Klänge und Rhythmen - Ein Encore (mit Pi Ledergerber). Contemporanea / Galerie für moderne Kunst, Oberbillig (K) |
2017 | Klänge und Rhythmen (mit Pi Ledergerber). Contemporanea / Galerie für moderne Kunst, Oberbillig |
2016 | Galerie Abbühl, Solothurn, CH (K) |
Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz (K) | |
Galerie Judith Andreae, Bonn | |
2014 | Galerie Wesner, Konstanz |
2013 | FarbRäume. Landtag des Saarlandes, Saarbrücken (K) |
Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz (K) | |
Galerie am Lindenplatz, Vaduz, FL (mit Gottfried Bechtold) | |
Galerie Abbühl, Solothurn, CH (K) | |
Galerie Judith Andreae (K) | |
2012 | Galerie Magnus P. Gerdsen, Hamburg (mit Susanne Lyner) |
Galerie im KuBa, Saarbrücken (K) | |
Sommerfenster, Galerie Mäder, Basel, CH (mit Susanne Lyner) (K) | |
Pierrot Lunaire & Verklärte Nacht. Hochschule für Musik, Saarbrücken (K) | |
Synapsen. Galerie Besch, Saarbrücken | |
2011 | Galerie Hoffmann, Friedberg (mit Martin Willing) |
Galerie Wesner, Konstanz (K) | |
Resonanzen II. Galerie Schwenk, Castrop-Rauxel (mit Heinz A. Heindrichs) | |
Kompositionen. Galerie Schürmer, Karlsruhe | |
Art Karlsruhe. One artist show, Galerie Wesner, Konstanz | |
2010 | Synapsen. Galerie Stracke, Köln |
Art Karlsruhe. One artist show, Galerie Ulf Larsson, Köln | |
Unionsstiftung. Saarbrücken (mit Georg Zimmermann) | |
2008 | Klang und Rhythmus. Galerie Ulf Larsson, Köln (K) |
2007 | mondfarben. Alte Tabakfabrik Heusweiler |
2006 | Verdichtungen. Karlskirche Zweibrücken |
Träume.Welten / Mouvement. Stadtgalerie Saarbrücken | |
2005 | Medieninstallation. galerie m beck, Homburg |
SaarLBforum, Saarbrücken | |
Sparkasse Saarbrücken | |
2004 | Städtische Galerie Blieskastel Orangerie (K ) |
Kosmische Evolutionen. Union Stiftung, Saarbrücken | |
Die Sieben Todsünden. Wintringer Kapelle (K) | |
2003 | Pierrot Lunaire. Galerie Monika Beck, Homburg/Saar (K) |
2001 | Völklinger Plätze Kunst II. Völklingen |
2000 | Völklinger Plätze Kunst I. Völklingen |
Hochschule des Saarlandes für Musik und Theater, Saarbrücken (mit Doris Hinzen-Röhrig) | |
1998 | Galerie Glaskuck, Eschweiler |
Produzentengalerie 42, Gießen | |
1997 | Galerie Rosa Ventosa, Barcelona, E (mit Norbert Simon) |
Kunstzentrum Bosener Mühle, Landkreis St. Wendel | |
Saar Bank, Saarbrücken | |
1996 | Galerie Marlies Hanstein, Saarbrücken (K) |
Ausstellungsbeteiligungen (Auswahl) | |
2018 | Licht in der Geometrie. Museum Mazovian Centre of Contemporary Art „Elektrownia“ in Radom (PL) (K) |
A Gesture of Friendhip. Bozena Kowalska‘s Collection. mia ART GALLERY, Breslau, PL (K) | |
Bevorzugt Schwarz Weiß. Galerie Wohlhüter | |
Bildklang – Klangbild. Galerie Fenna Wehlau, München (K) | |
Köln plus – Farbmalereipositionen. Verein für aktuelle Kunst/Ruhrgebiet e.V. | |
2017 | Museum Sankt Wendel (K) |
Galerie Fetzer, Sontheim a.d. Brenz (K) | |
Bildklang – Klangbild. Kunstverein Unna (K) | |
Weiss. Galerie Abbühl, Solothurn (CH) | |
Susanne Lyner - accompagnages. Galerie Mäder, Basel (CH) (K) | |
Museum Mazovian Centre of Contemporary Art „Elektrownia“ in Radom, PL (K) | |
2016 | Kunstmuseum Gelsenkirchen (K) |
Ausstellungshalle Am Hawerkamp 31, Münster (K) | |
Städtische Galerie Meno Forma, Kaunas (LT) (K) | |
2015 | Verein für aktuelle Kunst/Ruhrgebiet e.V. Oberhausen (K) |
Museum Mazovian Centre of Contemporary Art „Elektrownia“ in Radom, PL | |
KONKRET. Ostrowiec BWA Gallery, Ostrowiec Œwiêtokrzyski ,PL in collaboration with the National Museum in Kielce (K) | |
2014 | Galerie XX1, Warschau, PL |
Dzialan Gallery, Warschau, PL | |
Galerie Judith Andreae, Bonn | |
Galerie Stracke, Köln | |
Galerie Abbühl, Solothurn, CH | |
2013 | Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz |
New Colorfield II. Galerie Stracke, Köln | |
Landeskunstausstellung SaarART (K) | |
2012 | Galerie Judith Andreae, Bonn (K) |
Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz | |
Kunsthaus Klüber, Weinheim | |
2011 | Galerie Stracke, Köln |
2010 | Konkrete Positionen. Galerie Ursula Huber, Basel |
Pasticcio. Galerie Besch, Saarbrücken | |
Preview. Galerie Ulf Larsson, Köln | |
Neue Positionen. Kunstvilla Bad Godesberg, Bonn | |
2009 | Das Werden im Augenblick. Galerie Ulf Larsson, Köln |
Die Farbe Rot. Galerie Besch, Saarbrücken | |
Städtische Galerie Wollhalle. Güstrow | |
Galerie Ulf Larsson, Köln | |
2006 | Alles Fußball – oder was? Museum St. Wendel (K) |
2003 | Saarländisches Künstlerhaus, Saarbrücken |
2000 | Commun. Saarländisches Künstlerhaus (K) |
Kunst-Szene Saar, Visionen 2000. St. Wendel (K) | |
1999 | Galerie Hanstein, Saarbrücken |
1998 | Galerie Arke, Dortmund |
Works in public and private collections (selection) | |
Kunstmuseum Gelsenkirchen | |
Sammlung Simpfendörfer, Wiesbaden | |
Stiftung Dr. Hans Peter und Christine Rentsch, Feldbrunnen (CH) | |
Sammlung Bozena Kowalska, Brwinow (PL) | |
Museum Mazovian Centre of Contemporary Art „Elektrownia“ in Radom (PL) | |
Carl Edelmann GmbH, Heidenheim | |
ifb Gemeinnütziges Institut für Berufsbildung Dr. Engel GmbH, Ulm | |
IHK Ostwürttemberg, Heidenheim | |
Kunstsammlung der Stiftung für Kunst, Kultur und Soziales der Sparda Bank Südwest e.G. | |
STEAG Power Saar GmbH, Saarbrücken | |
Stiftung Kulturbesitz, Landkreis Sankt Wendel | |
Feuerbestattungsanlage, Völklingen | |
Union Stiftung, Saarbrücken | |
Landtag des Saarlandes | |
Saartoto GmbH | |
Stadt Völklingen | |
Stadt Saarbrücken | |
Stadtwerke Völklingen | |
SaarLB, Saarbrücken | |
Sparkasse Saarbrücken | |
Bank 1 Saar, Saarbrücken | |
Saarstahl AG, Völklingen | |
Volksbank Saarlouis e.G. | |
Künstlerhaus, Saarbrücken | |
DRK-Krankenhaus, Saarlouis | |
DRK-Krankenhaus, Saarbrücken | |
Klinikum Saarbrücken | |
Volksbank Völklingen | |
Volksbank Lauterbach | |
Stadt Zagreb, Kroatien |